הדפס עמוד זה

סוף עידן הלולים המיושנים - הרפורמה בענף ההטלה יוצאת לדרך

לול תרנגולות חופשיות לול תרנגולות חופשיות

נחתם הסכם בין משרד החקלאות לבין מגדלי העופות המטילות

עיקרי ההסכמות: תכנון הענף יסתיים תוך 10 שנים • המכס יירד מידית ב-50% • המגדלים יתמכו בתקנות המעבר ללולים ללא כלובים • ענף ההטלה ישודרג בהיקף של כ-760 מיליון ₪

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "אני גאה בהישג שהשגנו - לסיום התכנון בענף ההטלה לצד מענקים לשדרוג הלולים והענף למעבר ללולים מתקדמים נטולי כלובים. המהלך הזה, לצד הורדת המכס ב-50% יעניקו יציבות מחירים ויקדמו תחרות בענף אחרי שנים ארוכות של דריכה במקום. בזכות ההסכם, התקדמנו עוד צעד בדרך לשוק חופשי לטובת יותר מ-9 מיליון תושבים שרוצים לצרוך ביצים בריאות במחיר הוגן"

אתמול, יום רביעי (15.6.2022), משרדי החקלאות והאוצר הגיעו להסכמות עם מגדלי העופות המטילות לקידומה של הרפורמה בענף הלול, ולביסוסו של הענף בשנים הקרובות.

בעיקרי ההסכם, התכנון בענף ההטלה יסתיים תוך 10 שנים, כאשר שר החקלאות יהיה רשאי, באם יהיה צורך, להאריך את התקופה בשלוש שנים נוספות. במקביל יירד המכס על ייבוא ביצים ב-50% באופן מידי, ל-15 אג', ובהמשך ל-14 אג'. לצד זאת, יתמכו המגדלים באישור תקנות המעבר ללולים נטולי כלובים. כל זאת במטרה לספק לתושבי ישראל ביצים בריאות הבטוחות לשימוש, לטובת שמירה על בריאות הציבור, בריאות בעלי החיים ורווחתם. כמו כן, ניתנה הארכה גם ללולים שביצעו התאמות ללולים מודרניים להמשיך ולפעול ל-15 שנים נוספות, לפני מעבר לגידול נטול כלובים.

על מנת לקדם את המעבר ללולים ללא כלובים, בהתאם לתקנות החדשות, ענף ההטלה ישודרג בהיקף של כ-760 מיליון ₪. לצד זאת, מגדלים שיבחרו לצאת מהענף יקבלו פדיון של עד 100 מיליון ₪, בהתאם למספר הביצים במכסה. כאשר מחירה של כל ביצה הוא 1.5 ₪.

עוד הוסכם כי הענף יתמוך בתיקון הארכת תוקף חיי המדף של הביצים ל-28 ימים במקום התוקף שקיים היום ועומד על 21 ימים. כמו כן, כאמור, תחול הפחתה מידית של המכס על הביצים ל-15 אג'.בשלב השני, ירד המכס ל-14 אג', ובהתאם יוגדל תקציב ההשקעות למגדלים בענף. לאחר סיום התכנון בענף, יופחת המכס ל-10 אג' לביצה. במקביל לכל אלו, הוסכם כי מחיר הביצה יעלה, בתחילת חודש יולי, ב-4.3 אג' לביצה. עוד הוסכם כי לפחות עד לאחר חגי תשרי, לא יפנו המגדלים לוועדת המחירים בבקשה להעלאה נוספת של מחיר הביצה.

פריטים קשורים