נכון גם לעוסקים בחקלאות... / שמואל גלנץ, עו״ד

09 מאי 2018 המחברת/ת:
שמואל גלנץ, עו"ד שמואל גלנץ, עו"ד

לקחי פסק דין בעניינים שונים הקשורים למשפט העבודה ראוי שיופנמו ע"י חקלאים המעסיקים שכירים במשקם כולל עובדים זרים.

פסק הדין אותו ננתח הפעם עוסק בתביעתו של נהג משאית לזכויות סוציאליות לרבות לפיצויי פיטורים.

  • טענה מרכזית של התובע בתיק היתה כי תלושי השכר שהונפקו לו (באיחור) אינם משקפים את התשלומים שקיבל.

    הלכה שנקבעה בבית הדין הארצי קובעת: תלושי השכר מהווים ראיה לכאורה לאמיתות תכנם למעט אם הוכח בראיות מהימנות אחרת.
    התובע הוכיח באמצעות הצגת הפקדות חודשיות בחשבון הבנק שלו שבינם ובין תלושי השכר אין דימיון.
    בחקירתו הודה מנהל הנתבעת כי לתובע שולמו סכומים שלא נחשבו מבחינתו כשכר (עניין פסול כמובן) תשלומים אלו שולמו בעד "עבודות נוספות".

    בית הדין לא קיבל טענת מנהל הנתבעת כי התשלומים הנוספים אותם קיבל התובע מהנתבעת אינם תמורה בעד עבודה ועל כן קבע כי תשלומים אלו הינם שכר עבודה לכל דבר ומכאן הסיק כ תלושי השכר אינם משקפים את השכר ששולם לתובע. בית הדין קבע כי שכרו של התובע עמד על סך 9,000 ₪ נטו בחודש ולא כטענת הנתבעת 4,200 ₪.

  • שאלה אחרת שעמדה לדיון היתה טענתו של התובע כי פוטר מעבודתו. כידוע על מי הטוען כי פוטר הנטל להוכיח כי אכן כך קרה ועליו להוכיח מעשה פיטורים חד משמעי. בידי התובע לא עלה להוכיח זאת ומשכך נדחתה התביעה לפיצויי פיטורים לתמורת הודעה מוקדמת ולפיצוי בגין אי קיום שימוע.

  • רכיב תביעה נוסף נסב סביב זכאותו של התובע לגמול בעד שעות נוספות. התובע העמיד תביעתו על 10 שעות נוספות בשבוע ו-43 שעות נוספות בחודש, התובע תרגם טענתו זו לתעריף השעתי כנגזר מהסכום המלא שקיבל – לא זה הרשום בתלוש – בתוספת 25% (9000:186 * 1.25).

    הנתבעת כפרה בטענה כאילו התובע עבד שעות נוספות משהנתבעת לא הציגה דוחות נוכחות של העובד עובר הנטל להפריך את הטענה כי העובד עבד שעות נוספות, כטענתה, אל כתפי המעסיק.

    בית הדין ציטט מפס"ד בבית הדין הארצי לעבודה "כי כאשר העובד עומד בנטל הראשוני של מתן גירסה עובדתית והמעסיק לא ערך רישום כנדרש של שעות ההעסקה... עובר נטל השכנוע לכתבי המעסיק".
    במקרה זה עדותו של מנהל הנתבעת, שהיתה כלשון בית הדין מפותלת ולא אמינה, תמכה בטענת התובע לפיה עבד שעות נוספות.
    משנקבע כי הנתבעת לא הרימה את הנטל לסתור טענת התובע כי אז על פי החוק קיימת חזקה לפיה הנתבעת מחוייבת במספר שעות נוספות שאינו עולה על 15 בשבוע ו-60 בחודש. בענייננו משהתובע תבע 10 שעות נוספות בשבוע ו-43 שעות בחודש נפסק לזכותו כל שתבע.

  • רכיב נוסף בתביעה עוסק בפידיון חופש. לטענת התובע במהלך כל תקופת עבודתו לא שולמו לו דמי חופשה ועל כן חבה לו הנתבעת פידיון חופש.
    הנתבעת טענה כללית כי התובע ניצל ימי חופש וקיבל שכר עבור ימים אלה.

    ההלכה היא כי נטל ההוכחה בכל הנוגע לניצול ימי החופש מוטל על המעסיק. אמנם בעניין חופשה הנטל קל לעומת זה הנדרש להוכחת אי עבודה בשעות נוספות ואולם גם בנטל "קל" זה לא עמדה הנתבעת ולפיכך נפסק לזכותו של התובע כל שתבע כפידיון חופש.

  • עוד נפסק לזכותו של התובע פיצוי בשל אי מתן הודעה על תנאי עבודה ואי מסירת תלושי שכר בזמן אמת וכן בשל כך שהתלושים לא שיקפו למעשה את העסקתו האמיתית של התובע ואת שכרו ששולם לו בפועל.

  • סוגיה שנדונה בפסק הדין עוסקת בתחולת צו ההרחבה הרלוונטי על היחסים בין התובע לנתבעת. משהוכח כי הנתבעת עוסקת בהובלות קבע בית הדין כי יש להחיל את צו ההרחבה בענף ההובלה. הצו קובע: "ההוראות האמורות יחולו על כל המעבידים בעלי מפעלי הובלה ועובדיהם...".

    במאמר מוסגר יצויין כי נוסח דומה חל על כל המעסיקים והעובדים בענפי החקלאות והגינון. לא למותר לציין כי הצו חל גם על עובדים זרים, אלו נהנים מהטבות העולות מהצו וכן מזכויות נוספות המוקנות להם מכח חוק עובדים זרים.

  • בפסק הדין בו עוסקים אנו נקבע כי עבור התובע לא הופרשו סכומים ע"ח פיצויי פיטורים ועבור גמל. משכך, נפסק בהתאם לצו ההרחבה בענף ההובלה, כי התובע זכאי לפיצוי חלף הפקדה פנסיונית – פיצויים וגמל – כך גם נפסק לזכותו של התובע סכום כחלף להפרשות לקרן השתלמות שלא הועברו ע"י הנתבעת.

לקחים לסיכום-נכונים גם בענף החקלאות לרבות לגבי עובדים זרים.

  • ניהול דו"ח נוכחות.
  • ניהול פנקס חופשה.
  • עריכת תלושי שכר התואמים את היקף העבודה והשכר המשולם.
  • מסירת תלושי שכר לעובד בזמן אמת.

סע"ש 1824-04-16 שמעון סלמה נ' פינוי (ר.ע.מ.) בע"מ

אין באמור לעיל משום ייעוץ משפטי.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.