הדפס עמוד זה

קואופרטיב לחיסכון ולאשראי / ד״ר צבי גלאור-גולדגרט

צבי גלאור-גולדגרט צבי גלאור-גולדגרט

קואופרטיבים ראשוניים לאשראי ולחיסכון הוקמו באמצע המאה ה - 19, בעיקר בגרמניה. שני אנשים נחשבים כאבות התנועה הקואופרטיבית לאשראי, והם הרמן שולצה-דליצ'ה, אבי הקואופרטיב לאשראי בשביל בעלי-המלאכה הקטנים ומעמדות הביניים העירוניים, ופרידריך רייפאייזן, אבי הקואופרטיב לאשראי באזורי הכפר. לואיג'י לוצאטי הקים באיטליה קואופרטיבים לאשראי, שמיזגו אתרעיונות שני קודמיו.

הקואופרטיב לאשראי הוא, אחרי הקואופרטיב הצרכני, הנפוץ ביותר בעולם כיום. הוא קיים ברובן הגדול של מדינות העולם, כולל העולם השלישי. הוא נוסד בידי איגודים מקצועיים ובידי ארגונים אחרים, כולל ממשלתיים. הוא קיים באזורי הכפר ובערים. הוא כה נפוץ, מכיון שהוא עונה על צורך דחוף וחשוב ביותר של כה רבים: הצורך לקבל אשראי כספי למטרות שונות.

מדוע אנו מחפשים אשראי דווקא בקואופרטיב לאשראי? יש מספר סיבות לכך. לבד מן העובדה כי קבלת אשראי במוסד כספי כגון בנק היא קשה, מסובכת, ביורוקרטית ולעיתים בלתי אפשרית כלל. הקואופרטיב לאשראי עונה על צרכי החברים ללא קשיים מיותרים ובלי "כאבי ראש" לחברים. הקואופרטיב לאשראי מקנה לחברים תגמול על המניות ועודפים לפי השתתפות. הוא עוזר במניעת עוני או בהתגברות עליו. הוא עוזר בחינוך החברים. ובעיקר בעידוד רוח של עזרה הדדית והסתמכות עצמית. הקואופרטיב לאשראי עוזר בעידוד היצרנות על ידי
מימון האשראי הנחוץ, ובייחוד מעודד את ההכרה בדמוקרטיה ובהליך הדמוקרטי.

מהו אפוא קואופרטיב לאשראי ולחיסכון? זהו קואופרטיב המעודד את החיסכון הכספי בין חבריו, ומאפשר להם לקבל מתוך החיסכון הלוואות הנחוצות להם לצורכיהם השונים.

ד״ר צבי גלאור-גולדגרט

עודכן לאחרונה על ידי ד״ר צבי גלאור-גולדגרט

פריטים קשורים